Sukkerfri vs. uden tilsat sukker

Sukkerfri vs. uden tilsat sukker

Med så mange anmærkninger på varedeklarationerne kan det være forvirrende at finde ud af hvilke produkter som er sundest. "Uden tilsat sukker" og "sukkerfri" er populære anmærkninger på fødevare etiketterne, men de betyder ikke det samme. Ingen af disse anmærkninger betyder nødvendigvis at en fødevare er sund, og du vil sandsynligvis være nødt til at dykke lidt yderligere ned og undersøge næringsindholdet i fødevaren mere præcist, for at finde ud af hvad der er i produktet.

Uden tilsat sukker

Europa parlamentets og Rådets forordning har i 2006 offentliggjort nogle grundregler for ernærings- og sundshedsansprisninger for fødevarer. At disse grundregler overholdes kontrolleres af fødevarestyrelsen.

Udsagnet "uden tilsat sukker" kan kun bruges, hvis der ikke anvendes sukker eller sukkerholdige ingredienser under behandlingen. Sukkerholdige bestanddele omfattet af denne standard omfatter honning, melasse, høj-fruktose majssirup, maltsirup og sukkerrør sirup. For eksempel er nogle is mærket "uden tilsat sukker", fordi de ikke er blevet sødet med sukker, men de er ikke sukker fri, fordi de indeholder laktose som er et naturligt mælkesukker.

Sukkerfri

Fødevarestyrelsens opsatte regler på dette område kræver, at en fødevare skal indeholde mindre end 0,5 gram sukker per 100 gram for at må mærkes "sukkerfri". Dette omfatter naturligt forekommende former af sukker og en ingrediens, som indeholder sukker. Teknisk set betyder det ikke at fødevaren er helt fri for sukker, såfremt den lever op til kravet pr. 100 gram/mililiter mv. Mens et halvt gram sukker er temmelig ubetydeligt, bør man have dette i mente hvis man planlægger at forbruge mange portioner af en fødevare.

Kunstige sødemidler

Udtrykkene "sukkerfri og "uden tilsat sukker" vil ikke give dig nogen oplysninger om kunstige sødestoffer. Produkter som er anmærket med en af disse fordringer på etiketten, kan omfatte kunstige sødestoffer. Læs ingredienslisten for at identifcere, hvilken slags sødestoffer som er indeholdt i en fødevare. Aspartam, acesulfamkalium, saccharin, sucralose og neotam er eksempler på kunstige sødemidler, der kan findes i sukkerfrie eller uden-tilsat-sukker fødevarer.

Konsekvenser

Ifølge MayoClinic.com, kan for meget sukker i kosten føre til helbredsproblemer som dårlig ernæring, vægtstigning, forhøjede triglycerider og huller i tænderne. Anmærkninger om sukkerindhold på en etiket kan hjælpe dig med at administrere din sukker indtagelse, men disse anmærkninger vil ikke give dig en ide om hele historien. Hvis en fødevare er mærket "sukkerfri" eller "uden tilsat sukker", betyder det ikke, at fødevaren nødvendigvis har et lavt kalorieindhold eller er fri for kylhydrater. Den bedste kilde til oplsyninger om en fødevare etiket er varedeklarationens sektion med ernærings fakta, som viser kalorieindhold, samlede kulhydratindhold og sukkerindhold samt en komplet liste over ingredienser.